Centralny Instytut Analiz Polityczno - Prawnych
Concept Tower
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 5222880576
Regon: 141336446
tel. (+48 22) 258 21 66
Fax: (+48 22) 203 49 88
Praktyczny komentarz do ustawy z 5.6.1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 512 ze zm.) wraz z wykazem najnowszej literatury przedmiotu oraz orzecznictwa. Redaktorem naukowym jest Dyrektor Paweł Drembkowski.
Dzień dobry, wszyscy przeżywamy teraz szczególnie trudne chwile spowodowane zagrożeniem koronawirusem. Troska o naszych bliskich i chęć bycia z nimi w stałym kontakcie jest najważniejsza i w pełni zrozumiała, zwłaszcza w sytuacji realnej obawy o nasze zdrowie. Każdego dnia docierają do wszystkich nowe wiadomości, które wpływają na nasze codzienne życie. Działania te niosą swoje skutki zarówno dla Państwa, jak i naszych pracowników. Bezpieczeństwo i zdrowie są dla nas najważniejsze. Dlatego podjęliśmy decyzję o zmianie sposobu funkcjonowania firmy i wprowadzeniu pracy zdalnej od 16 marca. Obejmuje ona zdecydowaną większość pracowników, wyłączając tylko te osoby, których zadań nie można wykonywać zdalnie. Z uwagi na ograniczoną dostępność naszych pracowników, kontakt telefoniczny poprzez infolinie będzie utrudniony. Jeśli w najbliższym czasie będą potrzebowali Państwo naszej pomocy, prosimy o korzystanie z e-maila. Prosimy o wyrozumiałość i przepraszamy za niedogodności. Zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić ciągłość i jakość działania usług na najwyższym poziomie, tak aby Państwa biznes mógł nadal funkcjonować. Zatroszczmy się wspólnie o siebie, aby zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem. Aktualne i wiarygodne informacje dostępne są na stronie www.gov.pl/web/koronawirus.
Konferencja „Nowoczesne i bezpieczne środowisko IT”, odbyła się w dniach 10-11 października 2019 r. nad Zalewem Zegrzyńskim w hotelu Narvil Conference & Spa**** w Serocku k. Warszawy.
Konferencja jest odpowiedzią na aspiracje i oczekiwania ekspertów od bezpieczeństwa z instytucji administracji państwowej i prywatnych. Ogromna frekwencja, na organizowanych przez Fundację, konferencjach i szkoleniach w roku 2016 i 2017 była widomym znakiem, że takie spotkania są bardzo potrzebne i że środowisko osób odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo chce się integrować i wspólnie rozmawiać o sprawach ważnych dla bezpieczeństwa swoich organizacji. Konferencja jest przeznaczona w szczególności dla decydentów i specjalistów z urzędów administracji centralnej, samorządowej oraz innych instytucji i podmiotów prywatnych, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT i bezpieczeństwo informacji, ekspertów działów IT, administratorów bezpieczeństwa informacji, pełnomocników ds. bezpieczeństwa cyberprzestrzeni. Konferencja pozwoli uczestnikom na zapoznanie się z dostępnymi rozwiązaniami i standardami oraz dobrymi praktykami w innych instytucjach. Będzie to także okazja do kontaktu z doświadczonymi inżynierami oraz do wymiany doświadczeń dotyczących implementacji rozwiązań obejmujących tematykę wskazaną w załączonej agendzie.
W dniu 9 października 2019 r., Dyrektor Drembkowski, wziął udział w PAIH Forum Biznesu 2019. Wydarzenie skierowane było do polskich przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, aktywnych eksporterów i przedsiębiorców zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług oraz planujących i realizujących inwestycje zagraniczne. Koncepcja programowa zakłada szeroką formułę aktywności merytorycznych zapewniającą pełny proces obsługi przedsiębiorcy w obszarach eksportu i inwestycji. Wartością dodaną będzie możliwość bezpośredniego kontaktu uczestników Forum z przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, umożliwiając tym samym wzmocnienie relacji na poszczególnych rynkach o szerokim zasięgu geograficznym.
Pragniemy poinformować, iż decyzją Pana Łukasza Piebiaka – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości z dnia 20 maja 2019 r. zostały nadane Centralnemu Instytutowi Analiz Polityczno-Prawnych uprawnienia do certyfikowania kwalifikacji „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych”.
CIAPP to organizacja non-profit zajmująca się polityką publiczną z siedzibą w Warszawie. Naszą misją jest prowadzenie dogłębnych badań w zakresie nauk politycznych i prawnych, które prowadzą do nowych pomysłów na rozwiązywanie problemów stojących przed społeczeństwem na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.Zaangażowanie CIAPP w niezależność instytucjonalną jest zakorzenione w indywidualnej niezależności jego naukowców. Dlatego Instytut nigdy nie zajmuje stanowiska w kwestiach partyjnych.Zdajemy sobie sprawę, że różnorodność środowisk, perspektyw i doświadczenia naszych pracowników jest ogromnym atutem w generowaniu wysokiej jakości badań polityki publicznej.Nasi naukowcy i analitycy prowadzą niezależne, bezpartyjne badania nad szerokim zakresem zagadnień politycznych i prawnych. Aby zachować swoją niezależność, Instytut nie przyjmuje żadnych środków prywatnych (darowizn).
Sprawne, przejrzyste państwo. Jasne, klarowne podatki. Zadowoleni przedsiębiorcy. A to wszystko dzięki bardzo dobrym programom. Tak powinno być dzięki cyfryzacji polskiej gospodarki i państwa. W jaki sposób dojść do stanu idealnego, co powinni usłyszeć urzędnicy, a co zrobić przedsiębiorcy? Co powinno się zmienić w podatkach? O tym rozmawialiśmy na Kongresie Cyfryzacja Polskiej Gospodarki 27 marca w Warszawie.
Trzy lata temu 6,2 proc. PKB pochodziło z usług cyfrowych. W 2020 r. wpływ cyfryzacji na PKB może być dwa razy większy – oceniła Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podczas kongresu „Cyfryzacja polskiej gospodarki” zorganizowanego przez DGP. Minister wyjaśniła, że Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań technologicznych. 90 proc. przedsiębiorców co najmniej raz w roku korzysta z usług e-administracji, 20 proc. wniosków o zarejestrowanie działalności gospodarczej składanych jest online, w obiegu funkcjonuje 40 mln kart płatniczych, a ok. 20 mln obywateli korzysta z e-bankowości. – Jesteśmy liderem na świecie, jeśli chodzi o płatności zbliżeniowe – dodał Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
Prezentowana publikacja stanowi kompleksowe omówienie ustawy z 5.6.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 ze zm.).
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany, m.in. wprowadzone ustawą z 14.12.2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2500), która weszła w życie 1.1.2019 r. i które mają na celu upoważnienie organu stanowiącego do zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego. Jest to rozwiązanie prawne umożliwiające restrukturyzację i wcześniejszą spłatę długu jednostek samorządu terytorialnego oraz wzmocnienie mechanizmów prawnych służących zwiększeniu ich bezpieczeństwa finansowego.
V Forum Mediacyjne poprowadziła sędzia Jolanta Biernat-Kalinowska, koordynator ds. mediacji w Sądzie Okręgowym w Olsztynie. Pierwsza część spotkania została poświęcona podsumowaniu działań podejmowanych w sprawie mediacji w 2018 roku. - W stosunku do roku 2017 działalność w tym zakresie uległa znacznej poprawie - oceniła sędzia Jolanta Biernat-Kalinowska. - Liczba spraw kierowanych do mediacji wzrosła o 100 procent. W Sądzie Okręgowym w 2017 roku odnotowaliśmy tylko 40 takich spraw, podczas gdy w ubiegłym roku mieliśmy ich już 80. Natomiast w Sądach Rejonowych w 2017 roku skierowano do mediacji 226 spraw, a rok później aż 451 spraw.
Cieszyć może również fakt, że niemal co druga mediacja zakończyła się zawarciem ugody. Mimo to odsetek spraw kierowanych do mediacji jest wciąż niski i stanowi jedynie ułamek procenta wszystkich prowadzonych postępowań sądowych.
Sędzia Jolanta Biernat-Kalinowska przypomniała również, że w minionym roku na parterze budynku Sądu Okręgowego w Olsztynie został uruchomiony stały Punkt Mediatora, w którym dyżurują mediatorzy. Punkt jest dostępny dla każdej osoby zainteresowanej mediacją.
Do pozytywnych działań należy zaliczyć również nową, stosowaną w sądach okręgu olsztyńskiego od ub. roku praktykę w zakresie informowania o możliwościach, sposobach i kosztach skorzystania z mediacji. Informacja o postępowaniu mediacyjnym, która we wcześniejszych latach była wysyłana stronom na zwykłym białym papierze, jest obecnie umieszczana na osobnej, błękitnej karcie. Dzięki temu strony z łatwością znajdują ją w natłoku innych urzędowych informacji. - Od 2018 r. z informacją o mediacji docieramy do szerszego grona osób także poprzez wyświetlanie jej na elektronicznych wokandach Sądu Okręgowego – dodała na koniec sędzia Jolanta Biernat-Kalinowska.
W drugiej części spotkania głos zabrał dr Paweł Drembkowski, prezes Wojewódzkiego Centrum Arbitrażu i Mediacji w Olsztynie. Dr Paweł Drembkowski wyjaśnił, czym konkretnie zajmuje się kierowana przez niego placówka i zachęcał mediatorów do korzystania z oferowanych przez nią możliwości. - Naszym zadaniem jest koordynacja mediacji na terenie całego województwa warmińsko-mazurskiego – mówił. – Mamy do dyspozycji sale wyposażone w sprzęt do mediacji zdalnej. Zapewniamy mediatorom miejsce do prowadzenia mediacji – to nasz podstawowy cel działania. Centrum zajmuje się także przeprowadzaniem szkoleń dla sędziów, prokuratorów i mediatorów. Jednym z elementów jego działań jest również szeroko pojęta edukacja mediacyjna.
Piąte spotkanie sędziów i mediatorów zakończyło się dyskusją i wnioskami dotyczącymi dalszej współpracy oraz dalszych działań w zakresie mediacji.
Notatka: Sędzia Sądu Okręgowego w Olsztynie Agnieszka Żegarska Rzecznik Prasowy Sądu Okręgowego w Olsztynie Sędzia Sądu Okręgowego w Olsztynie Agnieszka Żegarska Rzecznik Prasowy Sądu Okręgowego w Olsztynie
Centralny Instytut Analiz Polityczno - Prawnych
Concept Tower
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 5222880576
Regon: 141336446
tel. (+48 22) 258 21 66
Fax: (+48 22) 203 49 88
ul. 20 stycznia 1920 r. 25/6
85-081 Bydgoszcz
Tel. 574 000 934